4.11.2025
Webinaarit eivät ole katoamassa. Päinvastoin. Etenkin B2B-yritykset ovat lisänneet webinaarituotantoaan vuoden 2024 jälkeen (Livestorm).
Niitä pidetään yhtenä tärkeimmistä ja tehokkaimmista työkaluista liidien keräämisessä, myynnin tukemisessa ja arvon luomisessa asiakkaille opetuksellisen sisällön kautta.
Samaan aikaan kun webinaarien määrä kasvaa, myös osallistujien odotukset ovat nousseet nopeasti.
Webinaarien paras puoli on se, että niitä on helppo järjestää verrattuna raskaaseen live-tapahtumaan. Webinaarit ovat huomattavasti kustannustehokkaampia ja kynnys osallistumiseen on matala, sillä niihin voi osallistua mistä vain. Ne antaa järjestäjälle mahdollisuuden yhdistää asiantuntijuus, vuorovaikutus ja tarinankerronta reaaliajassa. Webinaari on B2B-markkinoinnin yksi harvoja muotoja, jossa yleisö todella pysähtyy kuuntelemaan.
Kun webinaari on hyvin suunniteltu ja sillä on selkeä tavoite, voidaan katsojia tuupata hienovaraisesti tekemään haluttuja toimenpiteitä webinaarin aikana tai sen jälkeen erilaisten toimintakehotteiden (CTA) ja pop-uppien muodossa.
Webinaarit ovat myös paljon enemmän kuin yksi markkinointikanava. Ne toimivat sisältöstrategian moottorina, sillä samasta tuotannosta voi syntyä lyhytvideoita, artikkeleita ja koulutusmateriaaleja myös jälkikäteen.
On täysin ymmärrettävää, miksi yritykset pitävät webinaareja edelleen Teamsissa. Se on korona-ajalta tuttu ja nopea työkalu. Ongelmana kuitenkin on, että Teamsissä puhuja jää postimerkin kokoiseksi ruudulle, sisältö voi hukkua harmaaseen taustaan ja muokkausmahdollisuuksia ei juuri ole.
Webinaari voi olla visuaalisesti näyttävä, monikamerainen ja hyvin brändätty ilman, että osallistuminen muuttuu vaikeammaksi. Uusissa työkaluissa webinaareihin liittyminen on yhtä helppoa, mutta kokemus on täysin eri tasolla.
Kun webinaari näyttää ammattimaiselta, myös viesti tuntuu vakuuttavammalta. Osallistuja kokee, että yritys panostaa laatuun ja arvostaa hänen aikaansa.

Käytä studiota, valoa ja grafiikkaa, jotta webinaari näyttää brändiltäsi. Kamerakulmien ja visuaalisten elementtien vaihtelu pitää yleisön mielenkiinnon yllä.
Nykyteknologialla webinaariin voi lisätä pop-uppeja, kyselyitä ja call-to-action -elementtejä, jotka ohjaavat katsojia tekemään haluttuja toimenpiteitä. Näitä voivat olla esimerkiksi oppaan lataaminen, tapaamisen varaaminen tai postituslistalle liittyminen. Näin webinaarista tulee paitsi informatiivinen, myös mitattavasti tehokas. Voit hyödyntää myös kyselyitä ja chat-mahdollisuuksia, sillä vuorovaikutus auttaa osallistujia pysymään mukana pidempään.
Jokaisella webinaarilla tulee olla tarkoitus, kuten liidien keruu, asiakassuhteiden vahvistaminen tai brändin tunnettuuden kasvattaminen. Kun teidät, mitä yleisöltä haluat, voidaan sisältö suunnitella sen ympärille.
Webinaarin tallenne on arvokasta sisältöä. Leikkaa siitä lyhytvideoita, tee artikkeleita ja someklippejä jatkuvaa markkinointia varten.
Laadukas ja helppo webinaari voi myös olla todella kustannustehokasta oikean kumppanin kanssa. Vallila Studioilla toteutamme webinaareja, joissa yhdistyvät televisiotason tuotantoarvot ja verkkotapahtuman helppous. Lähtökohtana on, että webinaariin osallistujalle liittyminen on yhtä vaivatonta kuin Teamsissa, mutta kokemus on aivan eri tasoa.
Vallia Studioiden tilat tarjoavat webinaarin järjestäjälle ja puhujille myös isot lounge-tilat ja meikkipödän. Periaatteemme on tarjota täysin avaimet-käteen paketti, joten autamme mielellämme myös webinaarin suunnittelussa, tavoitteiden määrittelyssä ja niihin pääsyssä.
Jos haluat, että seuraava webinaarisi näyttää yhtä hyvältä kuin sen sisältö, ota yhteyttä ja tule käymään Vallilassa kahvilla.