28.10.2025
Markkinointi ei ole enää “kovaa myyntiä” kuten ennen. Vuonna 2026 menestyvät brändit eivät tyrkytä ja aggressiivisesti myy tuotteitaan, vaan opettavat yleisönsä puolelleen. Brändien pitää ensin ansaita lupa markkinoida tarjoamalla kuluttajalle arvoa. Tätä markkinointimetodia kutsutaan maailmalla lauseella educate to gain permission to market.
YouTube ja TikTok ovat täynnä oppaita ja vinkkivideoita, jotka auttavat ihmisiä ratkaisemaan arjen haasteita.
Haluatko oppia tekemään täydellisen pastan, löytämään seuraavan matkakohteen tai ymmärtämään tekoälyn vaikutuksia liiketoimintaan? Kaikki löytyy videoista ja yrityksille tämä on valtava mahdollisuus: auta ensin ja saa lupa myydä myöhemmin.
Tietoa haetaan enemmän kuin koskaan. Tiedonhaku on myös pirstaloitunut, eikä “hakukone” tarkoita enää vain Googlea tai Bingiä. YouTuben ja erityisesti TikTokin rooli tiedonlähteenä kasvaa valtavaa vauhtia. Yhä useampi etsii vastauksia ja oppia nimenomaan videon muodossa ja näistä uusista kanavista.
Koulutuksellinen sisältö tarjoaa katsojalle, eli kuluttajalle selkeän vaihdon. Vaihdossa brändi jakaa tietoaan ja ammattitaitoaan ilmaiseksi, ja vastineeksi se saa kuluuttajan huomion ja parhaimmillaan jopa luottamuksen. Tämä luottamus on nykypäivän markkinoinnin tärkein valuutta.
Kun brändi keskittyy opettamaan, se viestii asiantuntemusta, avoimuutta ja aitoutta. Eli asioita, joita ihmiset arvostavat yhä enemmän.
Koulutussisältöä voidaan tehdä monessa muodossa:
Kyse ei ole aina ole pelkästään tiedon jakamisesta, vaan parhaimmillaan myös tarinankerronnasta. "Näin me autamme sinua onnistumaan."
Kaikkia pidempiä videoita voidaan myös käyttää uudelleen. Lue lisää, mitä on Repurposing, eli sisällön uudelleenkäyttö.
Lyhytvideoista puhutaan paljon, sillä ne oikeasti toimivat. On kohottavaa kuitenkin huomata, että pitkät opetusvideot ja kurssimaiset sisällöt nostavat päätään vuonna 2026.
Suuret brändit kuten Spotify ja Google hyödyntävät pitkiä videoita opetus- ja brändimarkkinoinnin välineinä. Tavoitteena ei pitkissäkään videoissa ole myydä suoraan, vaan rakentaa pitkäaikaista suhdetta ja lisäarvoa kuluttajalle.
Pitkät koulutusvideot, webinaarit ja opetuskulmalla tehdyt podcastit pitävät yleisön sitoutuneena ja auttavat brändiä jäämään mieleen. Ne myös rakentavat asiantuntemusta, jota kilpailijoiden on vaikea kopioida.
Vallila Studioilla toteutamme koulutussisältöjä, jotka näyttävät hyvältä ja jotka toimivat. Meillä on kalusto, tekijät ja tilat niin pitkän muodon opetusohjelmista napakoihin some-tutoriaaleihin.
Tule käymään kahvilla.